Design af rapporter og dashboards med Power BI kursus

Det lærer du

På dette Power BI kursus lærer du at designe brugervenlige rapporter og dashboards i Power BI. Du lærer, hvordan du med Power BI kan anvende data fra forskellige typer af datamodeller, som for eksempel eksisterende Power BI datasæt eller datamodeller udviklet med SQL Server Analysis Services. På dette kursus fokuseres der ikke på udvikling af datamodeller; men på udvikling af interaktive rapporter og dashboards, der effektivt og dynamisk præsenterer de vigtige nøgletal.

Efter dette Power BI kurset vil du kunne:
  • Oprette rapporter med data fra eksisterende datamodeller
  • Designe og formatere rapporter og dashboards, der giver overblik over dine data
  • Oprette rapporter og dashboards med interaktivitet, der gør det muligt at navigere til data på et detaljeret niveau
  • Anvende de rigtige visuals for effektiv formidling af data
  • Dele rapporter- og dashboards med andre i Power BI
I afsnittet ”Kursusindhold” længere nede på denne side, kan du læse alt om, hvad du vil få gennemgået på dette kursus i Power BI.
Skal du også arbejde med at udtrække, manipulere og analysere data, så vi vil i stedet anbefale kurset: ”Analyser og visualiser med Power BI”.
Please note that this course also exist in a conducted in English version: Designing Reports in Power BI (conducted in English)

Det får du

Før kurset
  • Mulighed for at tale med en instruktør, der kan hjælpe dig med at finde det helt rigtige kursus.
På kurset
  • Undervisning af Danmarks mest erfarne instruktørteam i hyggelige og fuldt opdaterede kursuslokaler i centrum af København.
  • Et kursus bestående af en vekslen mellem teori og praktiske øvelser. Vi ved, hvor vigtigt det er, at du får tid til at arbejde med opgaverne i praksis, og derfor har vi altid fokus på hands-on i undervisningen.
  • Et kursusmateriale, som du efterfølgende kan bruge som opslagsværk samt et opgavesæt, der understøtter kurset.
  • Fuld forplejning, som inkluderer morgenmad, friskbrygget kaffe, te, frugt, sodavand, frokost på en italiensk restaurant på Gråbrødretorv, kage, slik, og naturligvis Wi-Fi til dine devices.
  • Et kursuscertifikat med bevis på dine nye kvalifikationer.

Efter kurset
  • Adgang til vores gratis hotline, som betyder, at du op til et år efter kurset kan ringe eller skrive til os, hvis du har spørgsmål til de emner, der er blevet gennemgået på kurset.
  • Vores unikke tilfredshedsgaranti, som er din tryghed for at få fuldt udbytte af dit kursus.

Få det optimale ud af kurset

Dette Power BI kursus indgår som en del af vores samlede udbud af Business Intelligence kurser og henvender sig til dig der skal i gang med at arbejde med rapportering i Power BI.
Dette kursus er typisk til dig, der arbejder i en organisation, hvor superbrugere eller IT-afdelingen udvikler og udstiller det datagrundlag, som du skal anvende til dine rapporter.

Det er en fordel, hvis du har et overordnet kendskab til datamodeller.

Kursusindhold

Modul 1 – Introduktion til Power BI

I dette modul lærer du hvilke værktøjer og services, som er tilknyttet Power BI. Du bliver introduceret til Power BI Desktop, som er det værktøj, du typisk anvender til udvikling af dine rapporter og dashboards.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Introduktion til Power BI
  • Introduktion til Power BI Desktop

Modul 2 – Introduktion til datamodeller

I dette modul lærer du om forskellige typer af datamodeller og hvordan du opretter forbindelse til disse fra Power BI Desktop. Du lærer om opbygningen af et stjerneskema og forskellen på fakta (fact) tabeller og dimensions tabeller.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Introduktion til stjerneskema
  • Data i relationelle databaser
  • Data i tabular data model
  • Measures og beregnede kolonner
  • Hierarkier

Modul 3 - Visuals

I dette modul bliver du introduceret til en række af de indbyggede visualiseringer i Power BI. Du vil lære om mulighederne i de forskellige visuals og hvordan du anvender simpel formatering.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Tabeller, matricer og grafer
  • Plotning af geografiske data
  • Formatering af de forskellige Visuals

Modul 4 - Rapport layout

I dette modul lærer du om grundlæggende principper for rapportdesign. Du lærer at vælge de rigtige visualiseringer til at formidle dine nøgletal effektivt. Du lærer også hvordan du kan oprette og anvende temaer, så det bliver nemt at designe rapporter og dashboards med ensartet layout. Det gennemgås også hvordan du kan tilrette dine løsninger, så de fungerer og vises optimalt på mobile enheder.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Gode principper for rapportdesign
  • Sideformatering
  • Baggrundsbilleder
  • Temaer
  • Mobil Layout

Modul 5 - Analyser i Visuals

I dette modul lærer du at anvende betinget formatering i visuals, så dine rapporter og dashboards bliver dynamiske, så brugeren nemt kan fokusere på de vigtige nøgletal og hurtigt identificere afvigelser uden for normalen. Du lærer også hvordan du kan tilføje yderligere analytiske informationer i dine visuals som for eksempel gennemsnit og percentiler.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Small Multiples
  • Sparklines
  • Analytics linjer
  • Betinget formatering

Modul 6 - Yderligere Visuals

I dette modul lærer du at anvende mere specielle visuals som blandt andet giver mulighed for at anvende Q&A, som er muligheden for at foretage forespørgsler i data uden at anvende avancerede formler. Du lærer også hvordan du kan anvende nogle af de mange visuals, der kan importeres fra Microsoft AppSource.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Visuals i AppSource
  • Score Cards
  • Smart Narrative
  • Q & A

Modul 7 - Filtre og Slicere

I dette modul lærer du at anvende filtre og slicers i rapporter og dashboards, så du interaktivt kan udvælge de data du vil fokusere på. Du lærer at anvende filtre på forskellige niveauer og hvordan du kan synkronisere slicers på tværs af flere rapportsider.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Filtre mellem visualiseringer
  • Baggrundsfiltre
  • Slicers
  • Synkronisering af slicers mellem sider

Modul 8 –Interaktivitet i rapporter

I dette modul lærer du at implementere forskellige typer af interaktivitet i dine løsninger. Du lærer at oprette side tooltips og anvende drill-through. Det gennemgås også hvordan du designer rapporter med flere sider og hvordan du kan navigere mellem disse blandt andet ved at anvende knapper.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Tooltips og side tooltips
  • Hierarkier og drill-down
  • Drill-through

Modul 9 - Bogmærker og navigation

I dette modul lærer du at anvende bogmærker (bookmarks) til at opbygge rapporter og dashboards med mere avanceret interaktivitet, som for eksempel menuer og sliders. Du lærer bland andet, hvordan du kan opbygge rapporter og dashboards, hvor det er muligt at interaktivt at skifte mellem visninger af data.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Introduktion til bogmærker
  • Oprettelse- og vedligeholdelse af bogmærker
  • Interaktivitet med bogmærker

Hvad siger vores kunder om os?

Se vores google reviewsPå Google Bussiness har vi en score på 4,8 af 5 fordelt på 256 reviews

Se vores facebook Reviews

På Facebook har vi en score på 5 af 5 fordelt på 162 reviews

 

 

Se alle vores reviews 

 

 

Hold dig opdateret med vores nyhedsbrev

Modtag nyheder, gode tilbud, tips og tricks med vores månedlige nyhedsbrev.

Vi har både et Office/Adobe nyhedsbrev og et nyhedsbrev for vores tekniske Microsoft kurser.

Her bor vi

Hovedindgang
Amagertorv 21, 2. sal
Indgang fra Læderstræde 22-26
1201 København K
Kursusindgang
Amagertorv 21, 2. sal
Indgang fra Læderstræde 22-26
1201 København K
Åbningstider
Mandag: 08.30 - 15.30
Tirsdag: 08.30 - 15.30
Onsdag: 08.30 - 15.30
Torsdag: 08.30 - 15.30
Fredag: 08.30 - 15.30

 

Kontaktoplysninger

 
Amagertorv 21, 2. sal
Indgang fra Læderstræde 22-26
1201 København K