Access er et brugervenligt og effektivt værktøj hvis du skal opbygge mindre og mellemstore databaser, hvori der er mulighed for at arbejde med informationer af enhver art. Det kræver, at databasen bliver opbygget på en struktureret måde, så du kan indtaste, søge og præsentere dine informationer korrekt. Du ønsker kun at lagre samme informationer én gang, hvilket betyder at dine informationer skal opdeles i flere tabeller, som så, efterfølgende, sammenkædes via relationer.
Efter kurset kan du blandt andet:
Designe en database
Oprette tabeller bestående af felter og angivelse af deres datatyper og egenskaber
Oprette forespørgsler og anvende mange former for søgekriterier – altså udtrække de relevante data
Oprette og designe indtastningsformularer hvori du kan anvende kontrolelementer (afkrydsningsfelter, kombinationsbokse mm)
Oprette og designe dine egne rapporter ved brug af grupperinger og sorteringer af dine data
Have en forståelse for sammenhængene i en Access database
I afsnittet ”Kursusindhold” længere nede på denne side, kan dulæse alt om, hvad du vil få gennemgået på dettekursus i Access.
Det får du
Før kurset
Mulighed for at tale med en instruktør, der kan hjælpe dig med at finde det helt rigtige kursus.
På kurset
Undervisning af Danmarks mest erfarne instruktørteam i hyggelige og fuldt opdaterede kursuslokaler i centrum af København.
Et kursus bestående af en vekslen mellem teori og praktiske øvelser. Vi ved, hvor vigtigt det er, at du får tid til at arbejde med opgaverne i praksis, og derfor har vi altid fokus på hands-on i undervisningen.
Et kursusmateriale, som du efterfølgende kan bruge som opslagsværk samt et opgavesæt, der understøtter kurset.
Fuld forplejning, som inkluderer morgenmad, friskbrygget kaffe, te, frugt, sodavand, frokost på en italiensk restaurant på Gråbrødretorv, kage, slik, og naturligvis Wi-Fi til dine devices.
Et kursuscertifikat med bevis på dine nye kvalifikationer.
Efter kurset
Adgang til vores gratis hotline, som betyder, at du op til et år efter kurset kan ringe eller skrive til os, hvis du har spørgsmål til de emner, der er blevet gennemgået på kurset.
Vores unikke tilfredshedsgaranti, som er din tryghed for at få fuldt udbytte af dit kursus.
Få det optimale ud af kurset
Dette Access kursus indgår som en del af vores samlede udbud af Office kurser og henvender sig til dig, der har behov for og lyst til at lære de grundlæggende, relevante og mest brugte funktioner i Access, således at du kan arbejde selvstændigt og effektivt med programmet.
Det vil være en fordel, at du har kendskab til Access, men det erikke et krav for at deltage og få fuldt udbytte af kurset. Uanset erfaring er det nemlig vigtig at dulærer at arbejde korrekt med det grundlæggende før du bygger videre.
Så derfor skal du bare møde op, frisk og fuld af spørgelyst, og så lover vi dig en rigtig god kursusoplevelse.
Kursusindhold
Kom godt i gang med Access
I dette modul gennemgås kort udseendet af Access og hvordan du navigerer rundt.
Følgende emner vil blive gennemgået:
Brugerfladen i Access - faner og grupper - navigationsruden
Databasedesign med Access
Her vil vi give dig et indblik i teorien, bag opbygningen af en database. Du får også en forståelse for relationer og nøgler samt hvilke problemer der kan opstå, hvis databasen ikke opbygges korrekt fra starten.
Følgende emner vil blive gennemgået:
Hvad er en database?
Afgræns databasen - hvilke oplysninger skal bruges?
Databasedesign
Brug af normalformer – primærnøgle - relationer
Tabeller i Access
Her vil du lære hvordan du opretter felter i en tabel og angiver datatyper og feltegenskaber for felterne. Tabellerne er grundstenen i databasen og det er vigtigt at du får oprettet og defineret dem rigtigt.
Følgende emner vil blive gennemgået:
Oprettelse af en database i Access
Oprettelse af tabeller med felter og angivelse datatyperne for felterne
Styring af senere indtastning i tabellerne ved at angivelse af standardværdier, inputmasker, valideringsregler, om felterne skal være obligatoriske m.m.
Navigering og redigering af data
Sortering og filtrering (udvælgelse og visning af data i tabellerne)
Import/eksport af data, f.eks. andre Access databaser eller fra Excel-filer
Ændring af tabellayout
Forespørgsler i Access
I dette modul handler om at vælge de ønskede informationer/felter fra de forskellige tabeller. Du vil lære de mange muligheder, du kan anvende, når du skal angive dine kriterier for hvad du vil se i dit datasæt- og hvordan. Du kan ligeledes, med fordel, lave beregninger og totaler på baggrund af de valgte felter (laver opsummeringer af data og beregne nye informationer ud af tabellerne).
Følgende emner vil blive gennemgået:
Hvad er en forespørgsel?
Dataark- / designvisning
Udtræk af data via egne kriterier og udtræk fra en eller flere tabeller
Beregnede felter og sammensatte felter samt udtræk af totaler
Udtræk via brugerindtastning
Formularer i Access
Her vil du lære at designe indtastningsskærmbilleder. Hvordan du krydrer dem med et pænt layout, farver og knapper, der f.eks. åbner andre formularer, foretager en søgning eller udskriver den aktuelle formular. Vi kigger på de mange indgange/guider du har når du skal opbygge en formular.
Følgende emner vil blive gennemgået:
Hvad er en formular?
Opbygning af en formular - guiden formular
Indsættelse af kontrolelementer – fx tekstbokse, kombinationsbokse, kommandoknapper og andre objekter samt deres egenskaber
Design af formularen og justering og placering af felter på formularen
Navigering og redigering af data
Filtrering af data i en formular – udvælgelse af data
Oprette beregnede felter og indsætte funktioner – nye beregnede informationer
Navigation - opret dit eget menu system
Rapporter i Access
I dette modul er målet at sætte en pæn rapport op - nemt og hurtigt. Rapporter kan udskrives, men ofte vises de bare på skærmen. Rapporter har den fordel, at du kan håndtere og vise mange data ud fra en gruppering og en sortering af dine data. Du har de samme designfaciliteter som når du designer en formular - men naturligvis ingen interaktion med brugeren. Du lærer at indsætte formler, kontrolelementer og at anvende de forskellige sektioner til indsætning af gentaget indhold eller overskrifter.
Følgende emner vil blive gennemgået:
Hvad er en rapport?
Opbygning af en rapport - guiden rapport
Visningsformer
Indsætning af kontrolelementer og felter
Forklaring af tekstbokse, kombinationsbokse, kommandoknapper og andre objekter samt deres egenskaber
Design af rapporten og justering og placering af felter i rapporten
Rapportsektioner og sortering og gruppering
Oprettelse af beregnede felter og indsætte funktioner
Nyhedsbrevmodtagere har ved tilmelding af nyhedsbreve hos 4D Academy ApS accepteret, at vi udsender vores nyhedsbreve til den oplyste e-mailadresse.
Udsendelse
Hos 4D Academy ApS udsender vi vores nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden.
Spam
Nej, vi spammer dig selvfølgelig ikke med alt muligt irrelevant :)
Indsamling af data
Ved oprettelse af e-mail-abonnement giver du samtidig samtykke til, at 4D Academy ApS registrerer de oplysninger, som angives ved tilmeldingen. Oplysningerne bruges udelukkende til internt brug.
Afmelding af e-mail-abonnement
Tilmeldte kan til enhver tid afmelde sit nyhedsbrevsabonnementet og ved afmelding slettes alle oplysningerne forbundet med tilmeldingen. Afmelding kan ske via nyhedsbrevene.
Dine rettigheder
Tilmeldtes rettigheder i forbindelse med 4D Academy ApS's behandling af personoplysninger følger loven om behandling af personoplysninger, og tilmeldte har til enhver tid mulighed for at få oplyst, hvilke oplysninger 4D Academy ApS har registreret. Oplysningerne indsamles alene til internt brug og opbevares på en sikret server. Oplysningerne hverken sælges, udlejes eller videregives til tredjemand.