Kursusindhold
Planlægning og målsætning
Som start på kurset vil du blive introduceret for lidt teori bestående af en række praktiske måder at håndtere din arbejdstid på. Det omfatter primært tid til planlægning af arbejdsopgaver og tid til at sætte dine opgaver i system.
Følgende emner vil blive gennemgået:- Ét system - ét overblik
- Hvorfor bør jeg planlægge min tid?
- Teori omkring prioritering og planlægning
Tidsstyring af møder og aftaler
Med fokus på arbejdsopgaver, aftaler og møder vil du lære at arbejde med bookinger i din kalender. Du vil lære det nyttige omkring brugen af andres kalendere og kalendergrupper.
Følgende emner vil blive gennemgået:- Oprettelse af aftaler
- Mødeindkaldelser
- Svar på mødeindkaldelser
- Rearrangere møder
- Gruppekalender
Prioritering af arbejdsopgaver
Her får du lidt teori omkring oprettelse og prioritering af dine arbejdsopgaver. Ikke alle opgaver er lige vigtige, og ikke alle opgaver haster lige meget! Det mere tekniske omkring anvendelsen af Opgaver bliver naturligvis gennemgået, så du kender til alle afskygninger af denne funktionalitet. Opgaver skulle gerne fremover blive et af dine vigtigste arbejdsredskaber.
Følgende emner vil blive gennemgået:- Brug af opgaver - oprettelse af opgaver
- Dagens vigtigste opgave - ugens vigtigste opgave - månedens vigtigste opgave
- Haster/ Vigtig matrixen
- Outlook i dag
Opfølgning på mails, aftaler og opgaver
De to vigtigste værktøjer til effektiv styring af dine mails, aftaler og opgaver er brugen af flag og kategorier. Det er bl.a. her, du lærer at kunne administrere og synliggøre f.eks. dine mails med stort indhold ved at bruge forskellige smarte visninger.
Følgende emner vil blive gennemgået:- Indstilling og brug af flag - opfølgning på emner
- Anvendelse af kategorier
Løbende håndtering af mails
Her gennemgås vigtigheden af, at du tager action på indkomne mails – hvad skal du foretage dig!? Skal de slettes, eller skal der oprettes opgaver ud fra en mail? Ikke at du skal tage action med det samme, men på bestemte tidspunkter af dagen så det ikke forstyrrer nuværende opgaver. Du lærer desuden at arbejde smart med mapper og hvordan du anvender regler.
Følgende emner vil blive gennemgået:- Håndtér mail straks (Tag action: Svar, prioriter, kategoriser, uddeleger, slet)
- Brug af mapper
- Regler - oprettelse og anvendelse
Styring af kontakter
Det er vigtigt, at dine kontaktpersoner bliver et stort aktiv i din hverdag. Her vises, hvordan du kan arbejde fornuftigt med dine kontakter samt anvende indholdet af de forskellige kontaktfelter og kontaktvisninger.
Følgende emner vil blive gennemgået:- Oprettelse af kontakter
- Kategorisering
- Brevfletning
[/o][/*]
Oprydning i indbakken
Til håndtering af fx større mængder mails kan det være på sin plads at få ryddet op en gang imellem. Her kigger vi på begrebet arkivering, som kan foregå manuelt eller automatisk.
Følgende emner vil blive gennemgået:- Manuel oprydning - automatisk oprydning
Kraftfuld søgning
I større mængder af mails, kontakter eller opgaver vil det ofte være en stor fordel at kunne foretage en søgning fremfor at lede manuelt. Så i stedet for at du tænker, at dette må jeg ”lede” efter, så bør du tænke, at det kan jeg ”søge” efter! Her fokuserer vi primært på de tre nedenstående søgemetoder, som har hver deres styrke.
Følgende emner vil blive gennemgået:- Fritekstsøgning
- Søgeværktøjer
- Søgemapper